Utveckling, utveckling, utveckling

I ridning, i alla sporter, handlar allt om att utvecklas. Vi ryttare är extremt självkritiska och fokuserar väldigt mycket på oss själva. Det är inte som i andra sporter där man är ett lag och utvecklas tillsammans. Vi är självcentrerade. Vi tävlar också mot varandra om att alltid vara den bättre, även med våra närmaste vänner. Vi observerar varandra hela tiden. Vi kanske inte gör det medvetet, men vi gör det. Jag vet själv hur många gånger jag har tänkt: "åh herrejävlar vad snyggt det ser ut, jag måste också komma upp till den nivån". Det kan vara när en riktigt rutinerad ryttare rider, men även när jag kollar på någon som, kanske ändå är på min nivå, rider.
If only
Har ni tänkt på vilken press det lägger på oss? Mina föräldrar har alltid frågat mig om jag är stressad eller så för att jag sover dåligt och visar på andra stresssymptom. Jag har alltid svarat nej eftersom att jag inte själv märkt någon stress förens nu. Det är som en osynlig tyngd som under alla mina år som ryttare har blivit större. I början tänkte man väl inte direkt på att bli riktigt duktig och observerade andra utan man skumpade mest runt på hästen och skrattade. Men i och med att man utvecklas i ridningen utvecklas även tävlingssinnet och där med stressen. 
 
Jag har alltså gått runt och varit stressad, mått dålogt utan att egentligen veta varför, endast på grund av en anledning som jag så lätt kan sluta fokusera på. Eller sa jag lätt? Är det inte svårt? Va? Att säga att man ska sluta tävla mot andra i sin ridning, det är lätt. Men att faktiskt göra det är nog ritkigt svårt. Det är trots allt ingen lagsport. Men vi behöver kanske inte jämföra oss med alla andra hela tiden? Är det inte enklast om vi lämnar det åt tävlingsplatsen och dommarna. Det tycker jag.
 
Eftersom att jag har verkligen fokuserat mycket på detta ska jag verkligen sluta tänka på det. Jag vill sluta tänka på det och istället ha kul med mina vänner i stallet istället för att jämföra mig med dem. Jag vet att iprincip alla gör detta. Den som har några tips på hur man ska sluta, var så god att ta ett steg framåt i kommentarsfältet. Tack och hej för mig.
 

Kim

Vilket bra inlägg ♥ Har tyvärr inga tips på hur man slutar, kommer ihåg hur lätt det var att jämföra sig med andra på lektioner, särskilt om det gick "sämst" för en själv :(

Svar: Tack! Ja det är verkligen... jobbigt :(
kombiryttarna.blogg.se

2014-11-12 @ 20:30:29
URL: http://kimsfoton.blogg.se/
nea

vilka hästar är det på bilden? :)

Svar: Ivar och Erro heter dem! :) De stod på Ekholmsnäs förut.
kombiryttarna.blogg.se

2014-11-14 @ 15:56:00

Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback