Hästar är inte gjorda av porslin!

Det finns så otroligt många åsikter om hurvida utrustning går eller inte går att använda. Jag har nog läst 1231874983164872364 inlägg om bett, nosgrimmor, träns, hjälptyglar och allt vad det heter.
 
Som tex nosgrimmor. En bloggare lägger upp en bild där hen rider och hästens näsborrar är lite uppspärrade och nosgrimman kan se ut att sitta hårt , vilket man egentligen inte kan dömma av en bild... "ÅÅÅH HERRE GUD VAD GÖR DU HÄSTEN KAN JU INTE ANDAS!!!! DU MISSHANDLAR DIN HÄST" Halå? Hade hästen inte kunnat andas så hade den varit död och om hen hade misshandlat sin häst så hade det förmodligen synts tydligtAlltså låt alla rida på sitt sätt. Det är inte konstigt att en häst spärrar upp sina näsborrar. Hästen blir ju trött när man rider och börjar då flåsa. 
Han verkar ju inte klaga direkt! ↑
Jag tycker vi tar allt det här förlångt. Icke-ridande människor som läser allt det här måste ju tro att vi är galna! Det är ju lite komiskt ;) Hästar är absolut inte gjorda av porslin och går inte sönder av en nosgrimma. Kan inte vi alla bara andas och ta ett steg tillbaka. Alla har rätt att tycka vad de vill och vi behöver inte sitta och hatkommentera på andras bloggar bara för att vi alla inte rider likadant och ser på ridningen exakt likadant. 
 
Själv har jag en väldigt stark åsikt om bett och tycker att man ska lösa alla problem utan alla dessa starka bett (och annan onödig utrustning) men sitter jag och klagar på andra som rider med bett som jag inte gillar för det? Jag behöver inte övertyga hela världen om att det jag tycker är rätt. Kom ihåg att ni får rida på era egna sätt och använda den utrustningen ni vill! Det är bara ni som kan stoppa er själva (och hästen då förståss, haha).
 

Evelinn Åkerman - Satsande juniorryttare

Intressanta tankar! jag håller med dig till fullo :)

2014-06-15 @ 23:28:50
URL: http://enewe.blogg.se/
Kajza

Jag rider inte med nosgrimma på Lasse, av den enkla anledningen att den i mina ägon ÄR sk. "onödig utrustning". Nosgrimman används för att hindra hästen från att gapa, och om hästen har ett behov av att gapa så tycker jag väl att man bör se över betslingen eller handens inverkan, eftersom det är troligt att det skapar ett obehag som ger hästen ett behov av att "komma undan" och gapa...
Men, jag skulle aldrig "pracka på" någon annan mina åsikter - om någon vill lyssna så fine, men som du skriver ovan, man får rida som man vill...

Svar: Precis! Det är ju helt å hållet du som väljer hur du rider vilket är bra! Men som du säger, så sitter du inte å skriver till alla som inte rider som du gör bara för det! :)
kombiryttarna.blogg.se

2014-06-16 @ 00:09:13
URL: http://kajza.horseworld.se

Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback