Ridskoleryttare - Sämmre på specialutrustning?

I och med att jag i höstas skrev ett ganska åsiktsfullt inlägg om PessoaBett fick jag även höra att privatryttare klarar kanske av det, men aldrig att en ridskoleryttare skulle få rida med det. Är det så ni privatryttare ser på oss? Att vi inte klarar av specialutrusting osv. Vi är för oerfarna för det. Jag skulle faktiskt säga att det är tvärtom i så fall. 
 
Vi får sjukt mycket erfarenhet dels pågrund utav att vi kan stöta på massor av olika sorters utrustning. Vi har teorier väldigt ofta om all extra utrsutning och hur man annvänder allt på bästa sätt. Det finns ju olika användings typer för olika utrustning! Det finns inget som säger att en ridskoleryttare på något sätt skulle vara sämre på sådant.
 
Vi kan lika mycket som privatryttare... Om inte mer då vi rider olika hästar och utvecklas på det sättet. Många privatryttare rider en häst sjukt bra men vad gör de när de måste hoppa upp på en typ av häst de inte har stött på förut? Nej då kanske de inte blir lika bra.
 

Alice

Det är tråkigt att folk ska döma en efter om man är ridskoleryttare eller privatryttare. Däremot tycker jag INGEN ska rida med pessoabett oavsett hur erfaren man är.

2014-01-13 @ 19:15:07
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se
Alma Klingström

Haha, fett kul när man läser det här och sen bara "Ey, jag är ridskoleryttare och har ridit med pessoa bett på både ridskolehästar och privathästar och jag klarade det" XD
HAHAHHAA!

2014-01-14 @ 16:23:33
URL: http://fames.se/almaklingstrom
Kim

Vilket intressnant inlägg. Har även läst ditt inlägg om pessoa, håller med dig. Tycker verkligen inte om det, kan ju inte tvinga folk att inte rida på det men blir väldigt irriterad när folk "struntar" i HUR bettet verkar i hästens mun och säger att det inte är sant typ. Rid på det om du vill, men kom inte o säg att inverkan är bra xD

Jag ser ingen skillnad på ridskoleryttare och privatryttare, tror även att ridskoleryttare i vissa fall är bättre på att rida olika hästar. Dock ser jag inte att rida på pessoa som någon förmån ;).

Utan det är ju hur duktig man är som ryttare, oavsett om man har egen häst, rider på ridskola, har medryttarhäst osv. Sen så kan jag säga att jag har sen 4 år tillbaka nästan alltid ridit samma häst under längre perioder och det har funkat fint att rida andra :) Har just nu en foderponny men det går utmärkt att hoppa upp på min kompis ponny (haha, tolka inte utmärkt som att jag är ngn snobb, men det funkar liksom) Tack för en härlig blogg!

2014-01-14 @ 17:08:49
URL: http://kimdahl.webblogg.se

Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback