#NÄTHAT

Näthat, ett ämne som skapat så sjukt många rubriker runt om på de svenska bloggarna. Varför? Det är ett extremt stort problem... Vissa har ingen respekt mot andra människor och tror att det är OKEJ att slänga ur sig vad som helst bara för att det är över nätet. Så är det verkligen inte. Det folk måste förstå är att bakom den andra skärmen sitter en människa gjord av lika mycket kött o ben som du, med lika mycket känslor som du. 
 
Skillnaden mellan face 2 face och att skriva över nätet? Du kan känna dig anonym, men en sak du ska veta är att över internett är du aldrig anonym. Det går alltid att söka upp personen bakom den andra skärmen. Face 2 face... Varför ska man inte kunna ta samma sak bakom en skärm som framför någons ansikte? Det sårar lika mycket vart du än sitter. 
Vart går gränsen och hur ska man känna igen den? Gränsen går så fort du känner att du börjar förolämpa den andra personen. Tänk själv, hur skulle jag reagera om någon sa detta till mig? Förmodligen inte bra. Visst, ni har med största sannolikhet redan hört det 10000000000 gånger men det stämmer ju. Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
 
Hamna i bråk över sms. Det är något jag själv lyckas med rätt ofta. Jag har bestämt mig att försöka släppa det och ignorera sådant skit och bara driva med den personen som i själva verket sitter där bakom sin skärm, svinsur. Det är upp till den, men den personen ska minnsan inte vara jag!
 
För att inte bli så extremt påverkad och känna dig sårad tycker jag att du ska rycka på axlarna och gå vidare. Visa det för någon vuxen i din närhet, men det är inte lönt att göra något åt saken om personen i fråga inte sitter och skriver elaka saker om och om igen. Kom ihåg att spara allt elakt som kommer så att (om det blir värre) du har bevis. Det är ju rätt självklart att personen skulle försvara sig. Tänk på att din ilska inte får gå överstyr och att du svarar vettigt så att det inte är du som ser ut som idioten. 
 
Detta är något som gör mig förbanad. Jag har råkat ut för detta så sjukt många gånger och har sparat allt jag har, det för att visa om det skulle fortsätta. Vissa personer har erkänt och det har jag släpt. Men de som fortfarande sitter där bakom sina skärmar och fegar sig, de ska jag spara...
 


Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback