Fototips - Hästbilder

Efter en förfrågan på fototips så tänkte jag, självklart kan jag lägga upp det trots att jag verkligen inte är så erfaren fotograf men jag kan ju alltid berätta hur jag tänker och gör när jag fotar hästbilder. Kameran jag använder mig utav är Nikon D3100 vilket jag trivs med super bra då kameran är extremt enkel och tar bra bilder.
 
» Horsepiano. Jag rekomenderar starkt att använda dig utav appen då du kan ha gnäggningar i mobilen vilket hästarna reagerar extremt mycket på. Resultatet av det blir då spetsade öron och blicken rakt mot dig = perfekt vinkel. 
Bilden där jag har använt horsepiano är mer att hästen fokuserar på mig och min kamera, sedan såklart att man få spetasade öron utan horsepiano som ni ser på bilden utan, men hästen fokuserar inte på mig, kollar inte alls år mitt håll osv.
 
» Fota manuellt. Förut kunde jag inte det, och brukar slarva med det även nu. Men jag har i alla fall lärt mig hur jag ska använda det. Fotar man manuellt så får kameran 10000 gånger bättre rörelsekänslighet och desutom så blir bilderna utav bättre kvallite. Speciellt när man fotar inomhus är det viktigt att faktistk fota manuellt för jag driver inte, bilderna blir piss annars. I alla fall i vårt ridhus under vinterhalvåret!
 
» Fota ofta. Som med allt annat blir man bättre utav träning. Träning, träning, träning osv. Själv har jag fotat 2 gånger bara den här helgen och jag har planer på fotografering den här veckan också. Jag ska och vill lära mig och fota så bra jag bara kan, därför visar jag på att jag verkligen vill. Trots att det inte alltid blir superfina bilder så prövar jag mig fram och gör mitt bästa. 
 
» Bra modell. Se till att hitta någon häst som kan bli din fotomodell. Tur som jag har så går Stockbys storhästar och ponnyer ute rätt ofta och då kan man passa på och fota, dock nu på vintern hinner det bli mörk innan jag kommer till stallet (därför fotar jag på helgen), men man kan också sätta sig och fota någon kompis lektion bara för att fota. Hästar i rörelse är alltid svårare! 
 
 


Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback