Det här med bakom lod...

Jag och Tova diskuterade detta lite idag och jag tänkte ta upp det här i ett inlägg då. Att hästen går bakom lod är då när nosryggen hamnar lite längre in mot hästens bröstkorg än den idealiska formen och du har inte "rätt" form. På vissa hästar, när hästen hamnar bakom lod, så tappar du suget och hästen vill bara komma undan. Men vissa hästar har sitt avslappningsläge där. Vad gör man då? Ska man som vissa; arbeta mer o mer för att få "rätt" form, eller ska man göra som andra; låta hästen gå i det läge där den känner sig avslappnad?
 
Om hästen är äldre och erfaren tycker jag du ska motarbeta det. Se det som ett mål fram i ridningen! Att hästen hamnar bakom lod kan lätt bygga fel muskler på hästen och den får jobbigt att arbeta de muskler som hästen ska arbeta i formen, framförallt ryggen. Det kan slita lätt på ryggen. Ett sätt som gör att hästen lätt hamnar bakom lod är sågning. Sågning förstör alltså inte bara hästens mun, utan även ryggen och annan muskelatur.
 
Unghästar har en tendens till att haman bakom lod och så, fast det tycker jag man ska berömma. En nyinriden häst som överhuvudtaget går ner på tygeln är framsteg. Som tex, Spilopp som Tova hyrde i sommras. Enligt henne så hamnade han lätt bakom lod i formen pga att han var inriden våren innan hon hyrde honom.
Det ser man på bilden åvan, men det tycker inte jag att man ska se ner på. Trots att hästens huvud är bakom lod så har han ändå ett sjukt fint steg. Därför borde det inte spela så stor roll på en ungponny. En sak man ska tänka på när man rider, tycker jag, är att: Sålänge hästen mår bra, borde du! Tänk på vad du sätter på hästen, hur du arbetar den osv. Det kommer gynna dig i slutet!
 
 

Jenny Mattsson

Men när hästen går bakom lod går den ju med nosen bakom frambenen vilket jag inte tycker syns på bilden, den ponnyn som visas tycker jag går korrekt och väldigt fint! :) Kram

Svar: Sv; Ja han går ju svinfint! Men när hästen går sk korrekt så ska du kunna dra en helt lodrät linje från öga till mule till hov! Så den går fortfarande bakom lod, fast fortfarande sjuukt fint! ;)
kombiryttarna.blogg.se

2014-01-11 @ 23:15:03
URL: http://www.ponnyryttarna.se

Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback