Det ska va snyggt, inte nödvändigt...

Shit, vad snyggt det är med en martingal på hästen! Det ser så proffsigt ut att ha det när man hoppar, magplatta också. Varför inte skaffa en förbygel när vi ändå är igång? Vi får inte glömma att se proffsiga ut i dressyren också, vi måste ju skaffa alla onödiga saker där också.
 
Har ni tänkt på hur löjligt det där låter? För det är sådär många av oss tänker inom ridsporten och inte minst, jag. Jag tänker sådär. Eller åtminstone tänkte. Jag skäms lite. Men det är väl inte så konstigt egentligen? Jag hör det och jag ser det. I somras ville jag köpa en martingal till min hyrponny. Jag intalade mig själv att hon verkligen behövde en sån. Dessutom, vi skulle ju se 100 gånger proffsigare ut med martingalen. Hon behövde inte en sån. Det hade varit helt bortkastade pengar och vad är meningen med att sätta på en läderbit om läderbiten inte ens kommer att hjälpa? Det är nu vi kommer tillbaks till det här att köpa saker för att det är snyggt. Vad hjälper det oss?
 
Föreställ er detta scenario: Du är på en tävling. Nästa start är inne på banan. Där sitter hon på sin slöa häst med ett skitstarkt bett i munnen men alla andra har ju sånna bett och ni måste ju bara hålla med, lite snyggare är det ju såklart när bettet ser lite komplicerat ut. Hästen hoppar med en teknik så att hovarna inte ens är nära att slå i magen, men magplattor är ju så snygga så hon var tvungen att ha en. Dessutom har hon förbygel, trots att hästen inte alls är i behov av det. Och vet ni varför? Förbygel, ja det är ju också snyggt. 
 
Hon hoppar, lite halv flängigt och några bommar trillade. Det var nästan lite pinsamt. Jag hade i alla fall tyckt att det vore pinsamt, att se ut sådär bara för att. Att ha alla de sakerna bara för att ha dem, för att visa att jag har råd att ha dem även om varken jag eller hästen behöver det. Jag skulle ha skämts. 
Ska vi verkligen fokusera så mycket på utrustningen? Har det gått så långt att vi hellre lägger de där extra pengarna på en onödig läderbit (som dessutom är från det ena och det andra svindyra märket) än att lägga de där pengarna på en extra träning? Som det ser ut nu så ser man många ryttare med det ena och det andra som egentligen inte kan rida. Borde inte vår utveckling vara viktigare än en onödig bit läder? Och hästen då? Tror du verkligen den mår bra av att springa runt med all denna onödiga tyngd? Det tror inte jag. 
 
Jag lägger mycket fokus på hoppningen i detta inlägg men det är för att det händer oftare inom hoppningen där det finns så otroligt många olika "hjälpmedel". Hörrni, nu tycker jag att vi slutar visa upp utsidan. Utstråla energin att ni är där för att vinna, inte för att gå någon jäkla modeshow med era hästar. Ja, i vissa fall har vet verkligen gått  långt.
 
Jag har inget emot dessa hjälpmedel överhuvudtaget. Jag vill bara förtydliga att det egentligen är konstigt att man vill sätta sånna saker på hästen bara för att det är snyggt.

Klara

Fast varken magplatta eller förbygel stör ju inte direkt hästen, så det skadar ju liksom inte att ha det fast det inte behövs :)

Svar: Nej det är ju klart, men jag fattar bara inte varför man ska ha de om man inte behöver de? :)
kombiryttarna.blogg.se

2014-12-11 @ 15:56:47
Klara Forsström

Håller verkligen med!

2014-12-15 @ 22:59:16
URL: http://skogsmullen.horseworld.se

Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback