Åsiktisinlägg

Det är många ryttare där ute som har sådana extrema fördommar till vissa hästraser/hästtyper, Islandshästar kan inte hoppa, travare blir aldrig fina dressyr hästar osv. Förstår ni hur fel de egentligen har? En häst blir vad du gör den. Islandshästar kan hoppa, om du tränar på det precis som du måste med alla andra raser/typer. Travare kan bli fina dressyrhästar om du tränar på det, precis som du måste med alla andra raser/typer. Varför det har blivit så är bara för att den typen av ägare som oftast riktar in sig på dessa raser/typer är inte intresserade av att hoppa eller rida fint i dressyr. Fast sedan och andra sidan, varför skulle en häst vara sämre för det? De har så många andra kunskaper och plussidor som de "vanliga" raserna inte har.
 
Jag stör mig på fördommar, speciellt när de kommer från folk som inte vet något. Jag har en kompis som jag snackade om islandshästar med här om dagen. Helt plötsligt kommer kommentaren: Nä men jag gillar verkligen inte islandshästar. Okej tänker jag då. Man får ha sin egna åsikt. Varför inte? frågade då jag som absolut inte kan se varför man inte skulle gilla islandshästar. Nä men jag gör bara inte det, jag tycker de verkar tråkiga. Fasr jag har aldrig ridit islandshäst. Men om man inte har ridit islandshäst hur ska man då kunna döma dem? Det är exakt samma sak som om en dressyr ryttare kommer upp till en allroundryttare och säger att den inte gillar hoppning trots att hen aldrig har hoppat. It makes no sence.
 
Jag tycker att man ska vara opptimistisk i ridning. Man ska absolut testa nya saker och anta utmaningar. Att pröva sådant ger mycket mer erfarenhet inom sporten du håller på med. Vi måste lära oss att vara öppna för nya saker och våga pröva det som är nytt och inte gömma oss bakom det gamla och säkra. Även om travhästar ofta inte är de absolut lättaste att skola om till dressyr så är det säkert en jättenyttig utmaning att anta. 
Även om höjden inte är något att skyllta med så hoppar han en bit över och skulle lungt klara mer.
 

Linzha

Jag har en tävling på min blogg som heter vinn en länk. Delta gärna :D


Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback