Ridskoleryttare kan också lyckas...?

Många där ute säger att ridskoleryttare kan komma lika långt som privatryttare, alla kan det. Bullshit. Det har först och främst väldigt mycket att göra med vart du rider och vilka möjligheter just din ridskola erbjuder. Ja, jag vet att det finns en del ridskoler som låter sina elever sticka iväg med ridskolans ponnyer och tävla lokalt (och kanske mer) och på sådant sätt utvecklas eleverna uppåt. 
 
Min ridskola erbjuder det 1 gång om året för oss som går i ridskolans träningsgrupper och tävlingen hålls av ett annat stall på ön. Vilket betyder att vi inte åker långt. Sedan får vi ju även tävla ponnycupen som åter igen endast är för ridskolans träningsgrupper. 
Ridskolan kan man säga är mitt största hopp och jag skulle självklart tycka det vore kul om vi fick åka ut med ponnyerna och tävla (för det får storhästarna på vår ridskola) men jag förstår att det är svårt att lämna ansvaret på en av deras hästar hos någon annan. Speciellt när det är barn och deras föräldrar ska köra till tävlingen, ha ansvar för att allt går rätt till så att hästen inte skadas, fixa häst och ryttarlicens osv. Allas föräldrar är verkligen inte hästerfarna. Lätt att lägga förtroende på dem är det ju verkligen inte för en ridskola. Men skulle inte man kunna bestämma en tävling där alla åker? Och en ridlärare följer med? Tydligen inte.
 
Åter till saken, alla ridskoleryttare kan verkligen inte lyckas. Det handlar väldigt mycket om den ridskolan du rider på och dina föräldrar. Hur mycket ansvar orkar de med? Hur mycket vill de lägga på sina axlar? I mitt fall är det inget iprincip. Jag har stått och snuddat på att få egen häst. Men självklart ska de ändra sig i sista sekund, ni vet ju hur föräldrar är. De tänkte på det och de tyckte att det kändes som förmycket ansvar
Jag ska dock inte klaga för jag är glad över det jag har. Jag får trots allt 4 ponnycupsmatcher varje år, tävla ridskolans tävlingar, sommarhoppet och även hyra en häst under sommrarna som jag kan tävla med. Men ridskoleryttare kan också lyckas, alla kan lyckas, är rent ut sagt fel. Nej, det handlar om de möjligheter som du omges av. Alla omges inte av de gyllene möjligheterna som vissa.
 


Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback