Dagens dressyrträning

Jag fick sitta på finaste Eminem idag och det gick helt okej. Vissa delar passet gick verkligen jättejättebra medan andra gick lite mindre bra. Iallafall så red vi innanför spåret i början och rakriktade hästarna, han var hur fin som helst och började skumma i munnen så fort jag kortade upp tyglarna. När jag började trava så gick det minst lika bra! 

Sedan så skulle vi börja galoppera på långsidorna och sådana övningar är inte lätta att göra på honom. Han blir jättetaggad och stressad när han ser hästen framför börja galoppera och det är inte alls kul när han blir så, dock är jag van så jag kan lösa situationen men det är svårt att få honom till ett avslappnat läge igen när han hetsat upp sig. När han väl galopperade så gick det faktiskt bra, mjuk och relativt lugn. 

Sedan så red vi skänkelvikning. När jag flyttade rumpan gick det bra; han var fin, lite spänd och stark ibland kanske men annars så flöt det på. Efter det gick vi ut och red lite på volterna i alla gångarter och han var verkligen inte så avslappnad och fin som han var i början utan det kändes hetsigt. Stundtals, särskilt i galoppen, var han dock riktigt, riktigt fin. 

Efter det så gick det inte alls särskilt bra, red lite mer skänkelvikning men med att flytta ut bogen istället och då blev han jääättestressad, fick ett av sina små 'dampryck' och började studsa och springa iväg. Väntade ut honom och sedan var det inte mer med det, men han var väldigt stressad och springig innan han började slappna av lite till slutet sen. Det var en helt genomsvettig ponny som jag ställde in i stallet efteråt, lilla gubben.. Nu taggar vi hoppträning på fredag!
 


Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback