Gymnasieval

Just nu är jag, precis som alla andra nior i Sverige, mitt uppe i gymnasievalet. Jag är rätt stressad och vill mest få det överstökat, det finns SÅ mycket att välja mellan. Det jag är nästan helt säker på är att jag ska gå natur, har inte bestämt om jag vill gå natur/sam eller natur/natur än. 

Anledningen till att jag var i Skåne i torsdags var för att jag var och kollade på Flyinge, precis som Emelie gjorde för några veckor sedan. Då kan man få full naturbehörighet och samtidigt få in lite häst i det hela. Linjen och skolan verkar bra, Flyinge är ju hur fin som helst dessutom. Hade linjen funnits i Stockholm hade det nog varit ett solklart val. MEN är jag beredd att lämna allt för att flytta flera timmar från i princip hela mitt liv? Flytta hemifrån som sextonåring? Jag vet inte helt ärligt... Det enda jag vet är att jag har bestämt mig för att om jag ska gå där måste jag vilja det till hundra procent. Det ska inte finnas några tveksamheter över huvudtaget. 
Det finns många gymnasium jag valt bort. Skolor som bland annat Södra Latin, Östra & Norra Real, Kungsholmen, Victor Rydberg. I vissa av dem känner jag bara att jag inte alls skulle passa in och vissa tror jag inte jag skulle klarat av att gå. Just pga att det ofta är väldigt mycket press. Dessutom kommer jag aldrig komma in på de största och populäraste skolorna, på t.ex Kungsholmen ligger medianen på 330 eller något sådant. Jag skulle gissa på att jag kanske får lite drygt 300 i meritpoäng när jag går ut nian så visst kanske det finns en liten chans att jag kommer in - men den är som sagt mycket liten. 

Den skolan i Stockholm som lockar mig mest just nu är Sjölins Gymnasium som ligger på Södermalm. Det är en mindre skola med ca 500 elever, bra naturprogram, otroligt fina och moderna lokaler tydligen och en sak som verkligen är pricken över i:et - det är ett Vittra gymnasium. Det vill säga att de har pedagogiken jag jobbat med i alla år; som skiljer sig från hur andra, vanliga skolor arbetar. Dessutom gav de ett väldigt bra och seriöst intryck på mässan. 

Finns några till skolor som fångade mitt intresse. Till exempel Hersby, även Kunskapsgymnasiet och Enskilda Gymnasiet verkar bra. Hmm, hmm... Det är så himla svårt! Ni 99or som ska välja gymnasium till hösten eller ni som går / har gått gymnasiet får gärna kommentera hur ni tänker på saken. 

Kim

Det är så spännande med gymnasieval! Haha, jag känner knappt till några skolor i Stockholm, haha! Det enda jag läst i någon artikel är att södra latins skall vara en bra skola:)

2014-11-22 @ 18:30:05
URL: http://kimdahl.webblogg.se
Anonym

Skulle inte välja natur/sam då du väljer bort matte 4 o 5 i vissa fall samt endast läser en av kemi, biologi o fysik 2b ist för alla :)

2014-11-23 @ 15:16:28
isabel

Viktor rydberg jarlaplan är bästa skolan någonsin! press är ju individuellt så alla upplever olika. välj bort kunskapsgymnasiet

2014-11-23 @ 18:11:47
Anonym

Välj hersby!! :)

2014-11-25 @ 22:23:45

Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback