Min största svaghet i hoppningen just nu

Jag har på senaste tiden börjat överanalysera och tänka alldeles för ofta när jag hoppar. Istället för att bara rida på känsla så blir jag osäker, börjar vela mellan om jag ska stå upp eller sitta ner innan hindret, hur mycket jag ska hålla i honom, om jag ska ha ett högt eller lågt tempo och så vidare. Jag vill ha så mycket kontroll, alldeles för mycket. Det blir dåliga språng på grund av detta vilket i sin tur gör att det blir ännu värre - en ond cirkel. Dock är det inget problem när hindren är högre, alltså 80+, för då blir jag tuffare och rider på mer. Har inte samma kontrollbehov då, av någon anledning.

Om ett pass börjar bra eller när jag hoppar oofta så brukar det släppa efter ett tag, men som nu när jag inte hoppat på ett tag så kommer det tillbaka. Det var extremt igår vilket jag tror ledde till att det gick så dåligt. När det blir så här har jag även svårt att koncentrera mig på något annat såsom min sits, för att jag är SÅÅÅ fokuserad på att sprången ska bli bra. Det här måste jag verkligen jobba på!

Imorgon på Ponnycupen ska jag verkligen försöka rida på känsla, inte tänka så förbaskat mycket utan ta det som det kommer. Anpassa min ridning helt enkelt, utan att det ska bli för ansträngt. Är verkligen inte rädd eller liknande, det är bara det att jag anstränger mig alldeles för mycket ibland vilket gör mig lite osäker på min egna förmåga. Bara att fokusera och kämpa!

NÅGON ANNAN SOM HAR SAMMA PROBLEM?
Jag och en jättesöt ponny vid namn Zack på Compass.


Tuuli Elmgren

Sv; Tack så mycket :D

2014-03-08 @ 17:40:31
URL: http://tuulielmgren.blogg.se/
Alice

Lycka till imorgon på Ponnycupen! :)

2014-03-08 @ 19:20:12
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se

Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback