Nu säger jag till, en gång för alla

 
Bilderna ovan och nedan är bara några få av alla som är tagna av mig (dock är det ett kollage så vissa bilder ser lite konstiga ut som ni kanske kan se, hahah). Jag har kämpat för att lära mig så mycket som jag kan i fotografering och bildredigering, jag har sparat ihop till större delen av min utrustning själv och jag märker direkt att nu när mina bilder faktiskt börjar bli något att hänga i julgranen så ser jag dem lite överallt. Det här är INTE okej!!

Mina bilder har jag kämpat med, det är jag som stått bakom kameran och kämpat för att få det bästa resultatet som möjligt. Var och varannan dag ser jag bilder på olika bloggar & instagrams som är fotograferade av mig. Om någon frågar vänligt om de kan få låna mina bilder säger jag för det mesta ja om personen ger mig cred för det och taggar mitt instagramkonto / länkar min blogg. 
Men när personer tar mina bilder, använder de i bloggdesigner / inlägg helt utan att fråga eller skriva att jag är fotografen - var tog respekten vägen? Helt seriöst? Om jag hade velat hade jag kunnat anmäla flera personer för bildstöld vid det här laget, som kan leda till skadestånd. Även om jag lägger upp de på internet och skippar att ta på en logga så är det fortfarande copyright och JAG som äger upphovsrätten av bilden = det är inte schysst eller rätt på något vis att ta som man vill. 

För bara någon dag sedan skaffade en person en blogg och över hela bloggdesignen finns det bilder tagna av mig. 3 av 5 är det jag som är fotografen på. Inte en enda fråga från hennes sida, inte heller har hon skrivit att jag är fotografen någonstans på bloggen. Det är stöld.

Många kommer himla med ögonen och tycka att jag är töntig nu, jag vet. Men det är faktiskt inte okej. Jag blir bara surare och surar för varje dag, snart kommer jag börja anmäla och skälla ut de som tar bilderna. Även om det är på dig och din häst måste du referera till mig för det är fortfarande min bild. Jag vill att alla som har mina bilder skriver ut att jag är fotografen och gärna ber om ursäkt till mig också, för det här är faktiskt respektlöst..


Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback