Fototips - hästar

Stå i rätt höjd
Försök att vara på samma höjdnivå som hästen, varken bilder underifrån eller överifrån blir oftast särskilt bra. Det kan bli bra bilder ändå, har själv några bra bilder som är fotograferade underifrån men i regel så ska man undvika det.

Använd Horsepiano
Lätt en av de bästa apparna! Det är en app som finns till iPhone, vet inte om den finns till Android också men det gör den säkert. Det är som ett piano och när man trycker på en tangent så kommer det en gnäggning. Det låter väldigt fejkat men de allra flesta hästar går på det och ser väldigt uppmärksamma ut! Det finns dem som inte bryr sig ett dugg, men övervägande del tycker det är väldigt intressant. ;)

~ Var noggrann med inställningarna 
Vissa frågar hur jag kan få få bra ljus på mina bilder - för det mesta är de varken överexponerade eller för mörka. Vill ni veta hemligheten? Fota manuellt! Träna, träna, träna. När man fotar manuellt har man väldigt mycket valmöjlighet hur man vill ha sin bild, bara att testa sig fram och hitta din fotostil.

Fota mycket och ha kameran uppe hela tiden
Särskilt när man fotar hästar och andra djur är det här väldigt viktigt! Det är oftast när hästen gör något roligt eller ovanligt som man får de allra finaste bilderna, som t.ex på bilden nedan. Hade jag inte haft kameran uppe och påslagen då hade jag knappast hunnit ta bilden. Ta måånga bilder, det kanske är 1 av 100 som är riktigt bra men då har du ju fått någon! Om du hade fotat 99 hade du kanske aldrig fått den bra bilden.
Lätt en av mina favoritbilder, haha!

Wilma

Älskar den appen, fungerade så himla bra! :D

2014-02-15 @ 21:08:52
URL: http://wilmafur.se
Ronja

Bra tips och jag tror jag ska prova appen! :)

2014-02-16 @ 14:13:32
URL: http://ronjaahultmaan.blogg.se

Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback