2014

I början av januari, i slutet av jullovet, var jag tvungen att lämna Bisa bakom mig och börja rida Eminem. Inte något beslut som uppskattades från min sida, på den tiden ogillade jag Eminem starkt. Min tränare hade tröttnat på hur Bisa höll på i dressyren och tyckte att jag skulle börja rida en häst som skulle gynna min ridning mer. De första månaderna utvecklades vi enormt. Till en början hade jag ingen kontroll på honom alls, han drog iväg och min sits och mina skänklar levde sitt egna lilla liv - men det gick alltid bättre och bättre för varje ridpass, så det triggade mig att fortsätta kämpa. Nu har jag vant mig vid hans hoppteknik och rider överlägset bäst på honom i jämförelse med de andra hästarna jag rider, vi har tävlat lite och det har både gått jättebra och mindre bra. Förhoppningsvis får jag fortsätta med honom nästa termin!
 
6 mars åkte jag till Ekholmsnäs för att provrida Bellissa du Nash, ett belgiskt halvblod som jag hört mycket skräckhistorier om innan. Var så nervös att jag höll på att spy, jag ville verkligen att det skulle gå bra. Det var inte fläckfritt, men det gick bra för att vara första gången och veckan därpå blev jag medryttare på henne. Det har varit månader som både varit otroligt jobbiga och helt underbara. Bellissa är en väldigt speciell dam och jag har fått vara med om både det ena och det andra, det är ingen lätt häst vi snackar om här, men i slutändan har allt varit värt det.

Flera gånger har jag varit nära på att sluta, men nu är jag SÅ glad att jag fortsatte kämpa med henne. Världens underbaraste häst!! Till våren ska vi antagligen börja tävla lite. 
 
Den 10 juni hämtade jag hem finaste Silver Star. Jag hade honom i sex veckor och bodde tillsammans med min kompis som också hyrde en ponny. Det var ingen lätt ponny jag fått hem; spänd som en stålfjäder, huvudet var i himlen och han testade mig konstant. Det tog ett bra tag innan jag lärde mig honom ordentligt men till slut lyckades jag hitta knapparna, herregud vad fin han blev då! Han lärde mig väldigt, väldigt mycket.

Vi klickade verkligen, Silver och jag. Gick jag in i stallet för att hämta något, gnäggade han när jag kom inom hans synhåll. När vi kom för att hämta i hagen kom han galopperandes. Han var världens snällaste på uteritter och nästan helt otittig, jag som var (och är) van vid Bellissa var nästan i himlen.. Jag var helt förstörd när jag lämnade honom på Karlshem i mitten av juli, men jag vet var han är nu och han har det superbra!
 
När jag var på Karlshem för att lämna tillbaka Silver i juli så pratade vi med Aud (som äger stället) och det bestämdes lite hux flux att jag skulle dit för att praktisera inför ev. senare jobb under augusti. Sagt och gjort, jag åkte dit utan att känna en enda och var praktikant i några dagar. Jag gjorde allt som de som jobbade gjorde bara att jag inte hade något ansvar. Otroligt fysiskt och psykiskt krävande, bokstavligt talat inte en lugn stund från klockan sju till klockan tio - dock var det väldigt kul! Antagligen kommer jag jobba nästa sommar, roligt roligt.

En sak som var perfekt var att Aud överraskade mig med att Silver var hemma! Två gånger fick jag rida honom och även om han inte var samma lugna, snälla och harmoniska häst som han var på Gunboda var han fortfarande han, liksom. Då svävade jag på små rosa moln. ♥
Jag och en ponny jag provred på Karlshem.
På hösten så följde jag och Wilma med Sofia på tävling och senare började vi även rida hennes ponnyer. Det är ju en bit att åka så vi har varit ute på några eftermiddagar, annars mest lov eller helger. Det är jätteroligt iallafall och vi är väldigt tacksamma för att vi får rida! 
 
Det här har varit de största händelserna under 2014. Jag har utvecklats enormt bland hästarna, både i ridningen och på marken! Nästa år ska jag jobba vidare, har gjort ett litet nyårslöfte att jag ska rida utan stigbyglar eller barbacka så fort jag får möjlighet för att förbättra min balans och sits ännu mer. Let's do this!!
 


Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback