Hur jag lägger upp ett dressyrpass

Först och främst så skrittar jag fram, på olika sätt beroende på vilken häst jag sitter på. Ibland ut i skogen, ibland för hand och ibland uppsuttet på banan. På Silver till exempel brukade vi skritta fram ute men på Bellissa så skrittar jag nästan alltid fram på banan då hon blir så stissig ute och Spilop, som var en bebis när jag hade honom, skrittade jag fram avsuttet.

Jag brukar jogga igång direkt därefter, oftast på lång tygel. Travar och gör många varvbyten, försöker få hästen " med " mig. Övergår till galopp så småningom, gör tempoväxlingar, volter och liknande. I galoppen så kortar jag såsmåningom upp tygeln och checkar av att allt funkar då också innan jag saktar av till skritt igen. Sedan börjar jag jobba lite mer ordentligt, beroende på vad jag tänkt göra det passet. Skänkelvikningar, galoppombyten, förvänd galopp, övergånger etc. Lägger in någon skrittpaus. 

När hästen känns fin, lösgjord och jag är nöjd så brukar jag jogga av i en lite längre och lägre form. Sist av allt så skrittar jag av hästen, även här varierar det hur jag gör det. Ofta blir det avsuttet för att hästen verkligen ska kunna koppla av!
 
 
 


Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback