Det är så svårt

För några veckor sedan blev jag fadder på hästen Magnifique. En häst som jag tyckte och tycker är otroligt vacker. Jag bytte bort Santina, en häst jag tog hand om i drygt ett år som jag älskade väldigt mycket, för att börja sköta om "Maggan" istället. 
 
I början var hon så snäll, jag kunde stå och gosa med henne i evigheter och hon var verkligen gullig. Men sedan blev det värre, steg för steg. Började med att hon tittade lite grinigt på mig när jag borstade på ett särskilt ställe, men var snäll annars. Nästa gång var hon lite småtjurig när jag började rykta men sedan gav hon sig. Gången efter det så var hon tjurig hela tiden. Och nu har det gått så långt att sist när jag och Emelie borstade henne så var det första hon gjorde hugga efter mig, sedan hota att sparka och till sist resa sig när vi sa till henne. 
Jag tycker väldigt mycket om den här hästen men numera så är det läskigt att hålla på med henne. Hon är stor och det är obehagligt att hon är så här sur helt oprovocerat. Det hade varit en sak om hon börjat hålla på eftersom att jag blev rädd och backade undan, så hon helt enkelt utnyttjat mig, men nu har jag varit lugn, bestämd och konsekvent. Eftersom det bara blivit värre och värre så pass snabbt undrar jag hur det kommer bli nästa gång? Och gången efter det?
Jag tror att jag vill byta fadderhäst. Alla kommer tycka att jag är töntig och jobbig som ger upp så lätt efter bara några veckor, men hur mycket jag än tycker om den här hästen så känns det inte säkert att ta hand om en häst som är läskigt sur och reser sig framför en oprovocerat. Det är farligt. Kommer säkert få X antal kommentarer om hur jag byter titt som tätt men det här är inte kul.

Usch, det här känns inte särskilt kul faktiskt. Men jag antar att jag får ta mig i kragen och skicka iväg det där smset nu, men samtidigt känner jag mig som en feg person som ger upp för minsta lilla. Nu vet ni alla hur jag känner och VARFÖR jag tagit beslutet, så nu behöver jag inte få tusen kommentarer om det här..

Anonym :)

Förstår dig. Hade också en fadderhäst som hela tiden bet, sparkade och stegrade mot mig om jag närmade mig henne. Höll ut i 5 månader men efter varje gång hon gjorde så fick man ju tårar i ögonen. Några gånger bet hon mig och det var nog inte kul. Det var hemskt och såmsagt väldigt farligt. Kämpa !

2013-12-01 @ 12:41:50
Philippa - PJriders.blogg.se ♥

Du gör rätt. Tro på det <3 :)

2013-12-01 @ 15:11:33
URL: http://pjriders.blogg.se
Lisa

Tycker snarare du tar ett modigt kliv framåt genom det här beslutet, lycka till!

2013-12-02 @ 08:12:36
URL: http://ponnytidenut.blogg.se

Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback