Fototips

Eftersom att jag fotar rätt mycket så tänkte jag bara ge några enkla tips att använda dig av när du fotar, framförallt hästar. Det är dock alltid viktigt att försöka hitta sin egna stil. Jag ska försöka hålla mig till inte allt för avancerade saker i inlägget så att även de "nyaste" fotograferna förstår vad jag menar. Så jag hoppas verkligen ni blir nöjda med detta inlägg och så får ni gärna kommentera om ni lägger upp era bilder någon stanns så ska jag se till att kolla på dem och skriva någon fin kommentar.
 
» Tänk inte på att få fina bilder och försök inte så himla mycket att få fina bilder. Satsa istället på att ha kul, testa nya vinklar och sätt att fota på. Det blir inte alltid bra bilder speciellt om du kanske inte fotar ur den bästa vinkeln men då vet du det till nästa gång och kan därför pröva andra saker. Ibland kanske du får en superbra bild ur en ny vinkel.
Den vänstra bilden är fotad uppifrån och den högra lite underifrån. Jag tycker om båda dessa bilder men den vänstra är lite mer unik. Jag vet i alla fall resultatet av båda dessa vinklar nu, jag vet hur jag kan förbätta mig till nästa gång och tänka på det. Jag vill alltid försöka förbättre mig så mycket som jag kan.
 
» Redigera alltid dina bilder, i alla fall de som du tänker använda. De blir lätt gråa när du inte redigerar dem och det är inte jätteroliga bilder att kolla på. Själv rekomenderar jag att använda Photo Scape då det är ett väldigt enkelt program som även de minst avancerade kan förstå. De bästa instälningarna att ändra, för det bästa resultatet, är fördjupning och ljusa upp/mörker ner.
 
» Ta alltid många bilder. Få bilder blir faktiskt bra och därför ska du ta så många bilder du kan. Många säger att 1 av 100 bilder blir bra. Jag skulle inte säga att det riktigt stämmer. Snarare så är det så att 1 av 10 blir bra beroende på vad man räknar som bra. Men 1 av 100 blir riktigt bra så att du faktiskt älskar den.
En bild jag tycker väldigt mycket om då jag gillar snödetaljerna även om den inte är jätteskarp. Det var innan jag förstod mig på de manuella inställningarna.

Kim

Vilka bra tips! :)

2014-04-09 @ 14:51:04
URL: http://kimdahl.webblogg.se
Alice

Bra tips! Bilderna på eran blogg är superfina! :D

2014-04-10 @ 14:03:59
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se

Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback