Stockby Ridskola

Jag har varit på mååånga ridskolor runt om i Stockholm, ridit regelbundet på två och nu har jag, sedan ungefär 8-9 år tillbaka ridit på Stockby. Det finns säkert en del här som inte alls vet hur det är på Stockby - eller vet vad jag tycker om stallet, ridlärarna, hästarna och så vidare. Jag tänker börja med ren fakta för att sedan successivt gå vidare till mina egna åsikter!
 
Anläggningen består av två stall som sitter ihop, ett lite större där ponnyerna + några mindre och lugna storhästar står och ett mindre där de övriga storhästarna står, ett nytt stall håller även på att byggas så om några månader kommer det vara tre stall. Det finns även en utebox som även fungerar lite som karantänbox om en häst är sjuk eller om det kommit en ny!

Under terminerna står hästarna i en stor hage med något grus/sand-aktigt underlag, ponnyerna står tillsammans och storhästarna tillsammans. Oftast brukar det vara så att på förmiddagen står ponnyerna ute och efter lunch står hästarna ute. Det finns även fyra sjukhagar där hästar som kanske inte går så mycket lektioner, eller är skadade kan stå. På sommarlovet står hästarna i en enorm gräshage, ponnyerna står för sig och hästarna för sig. 

Det finns två ridhus, 18x38m och 20x60m, och en uteridbana som inte används så jättemycket på grund av att den ligger precis vid en väg och det blir väldigt dammigt där. Förutom det så finns det en hage ungefär 10 minuters "ridtid" från stallet där det finns lite stockar och så, den är som vår terrängbana och vi brukar vara där och hoppa under sommaren. Det finns även ett skrittband.
 
Ponnystallet
Anläggningen är väldigt kompakt och mysig enligt mig, inte för stort men inte heller för litet. Mycket utrymme men ändå nära till allt och man tappar inte direkt bort sig. Det är en otroligt stor mysighetskänsla överlag, alla känner alla och är väldigt trevliga.

Alla ridlärare är väldigt bra, dock passar man ju inte med alla men det finns någon till alla om man säger så. Ridlärarna som jag rider för nu, Lotta och Sandra, passar mig som handen i handsken och lär ut på ett väldigt bra och enkelt sätt. Jag har ridit för dem ett tag nu så det känner verkligen mig, min ridning och vad jag behöver jobba på vilket är skönt.
Det finns drygt 40 hästar, ganska jämnt fördelat mellan hästar och ponnyer. Alla trivs bra, om de inte gör det så säljs de direkt, och dessutom finns "vilosystemet" som gör att hästarna är pigga och fräscha. Det är ungefär 5 hästar som är i Gottröra och vilar upp sig, de går i hagen och tränas inte alls i ungefär 2 veckor (om de är skadade är de där, dock är de där så lång tid det tar tills de blir friska). Det är ett rullande schema så alla hästar får vila upp sig några gånger per men yngre och äldre hästar är där mer än en 'normal' häst.

Just eftersom att det finns så många hästar tycker jag att det finns en häst för alla. De flesta både hoppar bra och är duktiga i dressyr, även om alla såklart är bättre respektive sämre på vissa saker. Jag kan inte prata för de stora hästarna då jag rider ponny, men de flesta ponnyer är väldigt hoppglada och är välutbildade i dressyren. Alla ponnyer är väldigt snälla och även om det finns vissa som är lite busigare så kan de flesta ridas av alla. De allra flesta är så pass snälla att de utan problem kan gå med nybörjare, det finns några få som inte klarar det, till exempel Eminem. 
Dock finns det såklart en dålig sak, det är att vi inte får tävla utanför ridskolan. Vi i träningsgrupperna tävlar ju ponnycupen och vi får även tävla sommarhoppet som ligger ute på Elfvik, men det är också en tävling endast för LRF medlemmar. Lite tråkigt, men samtidigt förstår man ju varför. Det skulle slita på hästarna oerhört mycket om de skulle behöva vara ute och tävla varje helg!

Jag är otroligt nöjd med "min" ridskola, härlig stämning, väääldigt fina hästar och bra ridlärare. Visste ni till exempel att Lisen Bratt Fredricson har varit på Stockby och gett "oss" beröm?


Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback