Åsiktsinlägg - Det är okej att vara stolt.

 ©©©
Något som jag ofta ser och upplever inom ridningen är när folk inte riktigt ger andra utrymme att vara stolta över vad de har åstakommit utan anklagar genast denna personen för skryt, kaxighet osv. Nu säger jag inte att jag alltid tycker det är okej, för det finns också vissa gränser. Jag tycker absolut inte om när folk börjar trycka ner andra på något sätt för att sätta sig själv i den högre positionen. Sedan när man antar att man är bäst, det är inte heller helt ok.
 
Jag tycker det är okej att vara stolt, absolut men jag måste verkligen vara noga att påpeka att det gäller i måttliga gränser. Det vill säga att det är okej att tycka att man själv har blivit bättre, att det har gått bra för en osv. Men min gräns går när man börjar säga saker som, jag är bäst, jag gjorde bäst ifrån mig, jag och min häst äger ut alla er andra och liknande. För ser ni här att i dessa argument så trycker ändå den personen ner de andra genom att säga att den är bäst. Men det absolut värsta, när jag faktiskt går in och säger till på skarpen är när man börjar säga saker som; Asså gud jag var så jävla myckte bättre än Fia och Putten idag. Fia red som en kratta och jag skulle kunna vinna över henne med hästlängder. Asså halå? Var försvann respekten för varandra?
 
Jag har också börjat tröttna på allt detta skitsnack på läktaren under andra ridpass. Jag har själv suttit på läktaren och hört hur folk snackar men har själv verkligen börjat tänka på att inte lägga mig i. Jag har också suttit där på hästen och känt mig enormt utpekad, speciellt om de sitter och kollar rakt på dig och hästen du rider och fnittrar samtidigt. Det är inte direkt självförtroendehöjande om ni tror det. Jag har också behövt höra från andra vad som trillat ut ur munnen på dessa människor eftersom att de har varit för fega för att säga det själv. Även om jag tycker att den enda som ska kommentera din ridning är din tränare/ridlärare, dommare på tävlingar och du själv. Tänk på de hästtjejer. Stå upp för er själva, låt inte exempelvis kompis köra runt med dig och säga hur du ska göra, hur du ska rida. Det är faktistk chokerande nog mellan dig och din tränare.
 
En annan sak som jag också har märkt under senaste tiden nu när jag planerar inför sommaren och hyra häst, precis som resten av min kompisskara i stallet så har jag märkt hur alla ska jämföra med vad alla ska köpa, vilken typ utav utrustning som ska användas på din häst. En sak ni ska vara riktigt noga med är att dels inte dömma någon annan för vad de köper och dels inte själva påverkas av vad andra köper. Nu tänker jag tex täcken som många har frågat mig hur jag ska göra med det. Det jag säger är bara det jag har fått höra av ägaren till hästen jag ska hyra och från mina egna erfarenheter men jag tycker verkligen att alla ska använda sina egna erfarenheter och om man är osäker ska man fråga hästägaren för alla hästar är bygda olika och är därför olika tåliga. Sluta springa och jämför med allt och alla och ta det på eget annsvar och bestäm själv. Vad vet du, vad har du lärt dig? Vad har vi alla dessa teorilektioner för om vi inte tänker lära oss något. Och är man osäker så ska man defenetivt inte fråga någon annan för de vet inte hur din häst är även om kanske t.o.m har egen häst. Deras häst fungerar defenetivt inte som din! 
 
Ja det här höll sig inte direkt till ämnet men jag hade lite åsikter som gnagde lite på mig från insidan. Kände verkligen för att skriva ut dem, dels eftersom att de kanske är relevanta för mig just nu och dels för att de kanske bara stannar för nuet, vem vet jag kanske ändrar min åsikt? Men detta är vad jag tycker NU. Vad tycker ni om detta? Kommentera gärna era reflektioner i kommentarerna.
 

Alice

Jag tycker det är så irriterande att ingen får vara stolt med sig själv och det är inte bara inom ridsporten jag tycker det är så, det är så med i princip allt. Jag har nästan börjat tröttna på att ge andra beröm eftersom alla nekar det och ingen kan vara stolt med sig själv, utan att man skryter.

Bra inlägg!

2014-03-26 @ 18:48:05
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se

Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback