Hur jag redigerar mina bilder

Jag är ingen person som sitter i en timme med varje bild, jag orkar inte sitta och klona bort småsaker i bakgrunden i varje bild - utan det är snarare så att jag inte lägger mer än en minut på varje bild. Gör inte så avancerade saker direkt, utan det är något som alla kan göra utan problem!

Det första jag gör är att beskära bilden. Motivet ska vara i fokus, men med luft omkring sig. Dvs, om det är ett hästhuvud som på bilden nedan ska du inte klippa bilden precis där hästen är, utan spara en liten bit, iallafall åt hållet där hästen tittar. Det skapar en bild som är behaglig att titta på. Ibland blir jag tvungen att klippa bort lite mer än vad jag egentligen vill, för att inte få med för mycket "skräp" och annat skit som är runtomkring hästen. Även här kan ni titta på bilderna nedan, på den första bilden är det en staketpinne som sticker upp och stör bilden - den har jag klippt bort.

Sedan går jag över till att fixa ljuset, färgerna, kontrasten och så vidare. I programmet jag använder (Photoscape) så är det väldigt lätt att göra detta då man endast drar i lite spakar. Jag brukar ljusa upp bilderna rätt mycket, för att sedan fixa lite kontrast på det och även "fördjupa" färgerna i bilden vilket är som en form av kontrast. Om det behövs fixar jag så att färgerna blir skarpare, eller tvärtom. Helt beorende på vad bilden behöver. Ofta lägger jag även på lite värme i bilden för att den ska bli skön att titta på.

Som avslutning gör jag bilden skarpare - finns inget värre än en oskarp bild - innan jag förminskar den och sparar. Det sistnämnda är något att komma ihåg när man bloggar, lägg aldrig upp en bild i full storlek! Dels så gör den bloggen väldigt seg, det tar lång tid att ladda upp bilden och kvalitén blir sämre. Ett tips bara.

Grattis till er som orkade läsa hit, om ni har några frågor är det bara att kommentera. ♥
before ~ after


Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback