Är det hästens fel?

Hur ofta hör man inte att "hästen rev" eller att "hästen sprang undan"? Ja det är hästen som gör det, det är hästen som nuddar bommen så att bommen faller och det är hästen som springer förbi hindret men det finns en anledning; din ridning. Det är inte hästens fel att du inte har en tillräckligt bestämd sits och ridning för att motverka att hästen springer undan. Det är inte hästens fel att du kanske inte ramar in hästen ordentligt så att den inte förstår hur den ska göra, hur den ska hoppa, att den ska hoppa. Jag tror inte att efter en runda på OS med några nedslag så sitter den superduktiga ryttaren och skyller på hästen och säger att hästen gjorde fel, jag tror att denna ryttare istället tänker på hur hen red och tänker på att träna på det i framtiden så att nedslagen inte händer.
Google Bild
Ni pratar två helt olika språk och kan egentligen inte förstå varandra alls. Men det finns något ni båda kan använda er av, kroppsspråk. Men man måste vara tydlig för trots allt så är det inte lätt att förstå. Därför måste ryttare vara extremt tydlig och ordentlig för att allt ska gå rätt så att hästen ska förstå. Därför är jag personligen extremt noggrann med att aldrig skylla på hästen. Om hästen river med mig, då är det min ridning som inte var tillräcklig. Om hästen springer undan är det samma sak. Ett exempel är när jag red Diana. Hon sprang undan på hinder efter hinder, men det berodde på att hon hade en ostabil och osäker ryttare på ryggen. Nu när en annan tjej har ridit henne ett tag så har hon blivit bättre. Den andra tjejen är självsäker, är stabil och inte i närheten av att vara så nervös i hoppningen som jag.

Jag tycker det är äckligt med de som skyller på hästen. Jag kan se ibland efter ridpass hur vissa är sjukt sura på hästen för att den inte gjorde som ryttaren ville. Är det rätt? Hästen försökte, ryttaren hade inte rätt ridning och får skylla sig själv. Jag som avskyr att rida Bisa har ALDRIG skyllt på henne och sagt att hon är felet. Jag vet att det är helt och hållet jag som inte klarar av henne. Det är inte min typ av ponny helt enkelt och det är för att min ridning inte räcker till. Jag tycker att alla ska vara noga med sina munnar och inte slänga ur sig att hästen har gjort fel. Det är aldrig hästens fel, hästen är snäll nog som låter dig sitta på den.

Det finns alltid undantag, ett exempel på det är hästar som bockar regelbundet. Det har oftast inte med ryttaren att göra. Det kan bero på ett problem som uppstod hos tidigare ägare och inte har gått att lösa riktigt, sedan har man försökt att lösa det men i själva verket har man bara gjort problemet värre istället. Hästen tror då att det är okej att den fortsätter. På ridskola kan även problemet bero på att hästen vantrivs. Då brukar i alla fall vår ridskola sälja vidare dem och se till att de köps av någon privatryttare. Problemet är alltid skapat av människan, men det finns i hästens natur också. Hästar kan vara busiga och glada och därför kanske stutsa lite men fortfarande så står jag för att man itne ska bli sur på hästen för det. Jag tycker desutom att när det händer av glad energi så ska man vara glad över det även om man kanske måste arbeta bort det. En häst skulle aldrig bocka om den kände att ryttaren var bra och stabil nog att hålla sig kvar, om det inte verkligen är ett regelbundet problem.
 
 Men tänk på det nästa gång det går dåligt, skyll inte på hästen för att det kanske känns bättre än att erkänna att det var ditt fel. Ta smällen själv för dåliga pass. Det jag vill fråga er nu, vad tycker ni? Är det hästens fel att ni inte är tillräckligt tydliga? Desutom den här åsikten gör att program som Ponnyakuten är rätt meningslösa för mig. Jag kollade på det men nu tycker jag att många problem är rätt fjantiga och saker som man faktiskt kan lösa själv med en helt vanlig tränare.
 

Elin

Amen på det! Jättebra skrivet, det är så fruktansvärt många som bortförklarar när det går dåligt med att "hästen gjorde si eller så" när det egentligen är ens eget ansvar hur det går. Visst att hästen kan ha en dålig dag eller så men då är det ju ryttarens ansvar att göra det bästa av situationen.

2014-04-07 @ 17:29:06
URL: http://hopelessdreaming.blogg.se
Sandra

sv: tack!! han är så himla fin vettu! :D

2014-04-07 @ 18:18:54
URL: http://nattstad.se/sandraviktorsson
Alice

Det är aldrig hästens fel, det behöver inte vara ryttarens fel heller alla gånger. Men jag tycker aldrig man kan skylla på hästen eftersom det är inte naturligt för dem att vi ska sitta på deras ryggar och bestämma över dem. Bra skrivet! :)

2014-04-07 @ 21:29:22
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se

Namn:
V.I.P?

E-mail:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback